söndag 3 januari 2016

Söndag - en dag utan arbete

På 7 de dagen vilade Herren från sitt verk och gav sedan påbudet att helga vilodagen. Klokt och viktigt. Något som vi kanske borde ta lärdom av. 7de dagen behöver inte vara söndagen i dessa tider när så många arbetar skift och helger. När vi flyttade till Uppsala 2000, då var många affärer stängda på söndagar. Tiderna förändras och vi ska ha tillgänglighet 24-7. Praktiskt men opraktiskt när det kommer till vår hälsa. Vi behöver vår vilodag så gör vad du kan under 2016 att hitta din dag. För oss som tillhör en kyrka blir det dessutom en tid att stilla själen inför något högre än oss själva och det kan ofta kännas som att krypa upp i famnen på någon som älskar villkorslöst, det är en vila, frid som övergår det naturliga.

Idag började min vilodag i soffan hemma med en hälsotidning i handen och vilsam musik i högtalarna.

Ovanligt, med tidningen, vet inte när jag sist tog mig den tiden. Men nu blev det av och minsann blev jag inspirerad att göra något mer av dagen. 
Vi skall träffa goda vänner i kväll. Vänner, så viktigt! Många bekantskaper i livet men några av dessa är mer, man möts i glada skratt, lite retsamhet, men också i viktiga förtroliga samtal. Vänner, en håva med guldsnören att vårda om.


Hittade ett fräscht recept i min tidning på Take away- soppa! Gott och det bästa av allt 0 Smartpoints 😊 sånt gillas! 

Ha en fortsatt fin söndag ! 

Inga kommentarer: